Het NRGD wil de uitvoeringstaken zo efficiënt mogelijk uitvoeren. Door zowel intern als extern te kijken waar mogelijke knelpunten liggen, zorgt het NRGD elk jaar voor een positieve ontwikkeling. Hierbij is zowel terug- als vooruitkijken van belang. Een intern knelpunt is de beperkte bezetting van het NRGD en daaraan gekoppeld een mogelijk gebrek aan FTE. Een voorbeeld van een extern knelpunt is wet- en regelgeving. De externe knelpunten worden naar het NRGD gecommuniceerd via aanvragers, toetsers, partners uit de strafrechtketen en soms de media.

Knelpunten

In 2019 is aan het NRGD extra budget toegekend. Dit bedrag is destijds aan het NRGD toegekend vanwege de groei van het register tot 2019. Verdere groei werd verwacht omdat het register nog niet af is. Inmiddels zijn we vijf jaar en ook vijf deskundigheidsgebieden verder. Dit betekent ook vijf extra gebieden onderhouden, naast het ontwikkelen van nieuwe gebieden. Dit maakt dat de jas voor wat betreft de personeelscapaciteit alleen al op dit punt knelt. Om de huidige werkzaamheden voort te zetten, wordt slim gebruik gemaakt van de bezetting (11 FTE). Hierbij wordt zoveel mogelijk gekeken naar efficiëntieslagen, zoals het inzetten van digitalisering en software. Een voorbeeld hiervan is de aanschaf van vertaalsoftware van J&V om rapportages te vertalen in plaats van de inzet van een duurder vertaalbureau. Ook het erkenningenbeleid is hier een voorbeeld van.

Naast het uitbreiden en onderhouden van het register ziet het NRGD tal van wettelijke verplichtingen op zich afkomen waarvan de implementatie niet volledig kan worden opgevangen binnen de bestaande formatie. Zo moeten Rijksorganisaties eind 2026 voor wat betreft de Informatiehuishouding een volwassenheidsniveau tussen de 3 en 4 halen. Op dit moment scoort het NRGD een 2. Om een volwassenheidsniveau van 3 of 4 te behalen zal het NRGD extra capaciteit moeten inhuren. Denk daarnaast aan de verplichting om te voldoen aan de Archiefwet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Wet open overheid (Woo), de Wet digitale overheid (Wdo), de Wet digitale toegankelijkheid en de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), etc.

Daarnaast wordt het NRGD meer gevraagd om te adviseren op bredere kwaliteitsontwikkelingen. Zo heeft de minister in zijn visie uit 2018 een kwaliteitsrol voorzien voor het NRGD in het licht van de beoogde diversiteit in het aanbod van forensisch onderzoek. In dit verband heeft het NRGD van het Ministerie van Justitie en Veiligheid in 2023 de opdracht gekregen om een bijdrage te leveren aan (o.a. het inrichten van de randvoorwaarden ten behoeve van) de uitwerking van een visie op forensisch onderzoek. In de visie is verwoord dat het op andere en ruimere wijze inschakelen van politie- en (semi)private laboratoria niet tot gevolg mag hebben dat (het vertrouwen in) de kwaliteit en onafhankelijkheid van het forensisch onderzoek daalt. De bijdrage bestaat uit het maken van plannen ten behoeve van het borgen van de kwaliteit en (toekomstbestendig) toezicht op het forensische werkveld, in afstemming met alle relevante ketenpartners.

Met de verder groei van het forensisch technisch onderzoek is het van belang dat de aandacht voor behoud van kwaliteit mee kan groeien en dat het NRGD zijn rol daarin kan blijven spelen.